Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2023 06 06, 18:59

Svara på tråd  [ 497 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50  Nästa
 Nya Superben? 
Författare Meddelande
Lärjunge

Bilmodell: Superb L&K
Inlägg Re: Nya Superben?
Trevliga tester av superben :)

https://www.youtube.com/watch?v=Ky793NS2gEQ

https://www.youtube.com/watch?v=2HBLTPZ1DFM

https://www.youtube.com/watch?v=EusHbc6CaJM

2017 09 09, 11:26
Lärjunge

Jag kan meddela att Smart light assist fungerar ihop med extraljusen :) Det ska vara väldigt mörkt för att allt ska funka. Men som jag tidigare var inne på så får man knäppa av extraljusen när man kör i tätbebyggd område och har massor med möten. Tidigare har det inte vart mörkt nog på mina nordliga breddgrader. 8-) 8-) 8-)

2017 09 14, 21:05
Användare
Användare
Användarvisningsbild

Bilmodell: Skoda Superb Combi 4x4 1.8 TSI -11
Brandten skrev:
Var och testade den 280hk L&K som finns i Sätra. Gick riktigt bra! Var och testade Passat GTE innan och kan inte bestämma mig.

Kommer inte köpa begagnat oavsett utan det blir nytt. Sportlinestolarna vill jag inte ha då jag behöver nackstöden för installation av media/DVD.

Fick offert på FULLUTRUSTAD L&K för 405k.
Nästan fullutrustad (ej internet) Passat GTE gick på 467k. Skönt att åka ljudlöst med el och jag gillade den mer moderna instrumenteringen i Passat än i Superben.

Vet inte om jag behöver 4WD egentligen men säkert bra att ha förutom kostnaden att byta alla däck samtidigt.

0.72 i förbrukning på Superb utan gas/skoj med 280hk blir också ganska dyrt. Min körjournal sedan 1 januari säger totalt 877 mil i tjänst och 847 privat. Av dessa är 390 tjänstemil under 40km (dvs mil som kanske går på 100% el) samt 290 mil privat under 40km (många småkörningar). Dvs ca 7500kr i soppa om jag åkt runt med superben mot gratis i passaten.

Hur tänker ni? Bild

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Mtp att bilarna kommer kosta ca 5000 kr/månad i värdeminskning så är varken däcken eller bensinkostnaden göra till och från. En hybrid kommer väl hålla värdet bättre kanske, men 4WD och bensinare kommer inte vara vanligt på begmarknaden framöver och kanske eftertraktat därför. Hur som skulle jag välja efter magkänsla. För att försvåra för dig ännu mer - du ska inte vänta till att Superb kommer som hybrid. ;)

2017 09 14, 23:08
Lärjunge

Min bil börjar ha rullat 1000 mil. Jag är fortfarande oerhört nöjd med bilen. Komforten glädjen att varje morgon stiga in i bilen. Några saker noterade: Armstödet i förardörren är för lågt placerad tycker jag. Bilen är en smutsgris i bakstammen. Drar smuts sommarhalvåret och snö virvlar fast på bakstammen som på ingen annan bil jag haft. Idag larmade bilen på höger varselljus fram ur funktion. Ut å kolla och mycket riktigt mörkt. Omstart av bilen samma sak igen. Nästa start funkar allt igen

Men som sagt vilken kärra ! 8-)

2017 11 17, 16:06
Lärjunge

Jag har tidigare berört att bilen är en smutsgris på sommarhalvåret och drar snö på bakstammen vintertid. Snön och isen har hittills inte vart ett jätteproblem då jag kunnat tina upp bilen i ett garage men är ett potentiellt problem på långresa i snöfall. Jag har öppna fälgar som bak bygger lite is av samma fenomen vilket är relativt lätt att skrapa bort med min isskrapa. Snön & snö som tinar lägger sig mellan baklucka och tak samt isar ner baklysen rätt ordentligt, man märker att det gnisslar lite när man öppnar baggaluckan. Knappen i baggaluckan frös igår då vatten från snön och isen inte hann torka upp den korta stund bilen var i garaget, tinade allt idag lite extra och nu funkar det igen. Inte riktigt bra för en vinterbil. Återkommer med detta efter mer erfarenhet. I övrigt är värmen bra i -20C grader och värmaren funkar riktigt bra. Elratten och värme i vindrutan är guld.

Kan nämna att kollegor med Passat Alltrack tycker dessa problem är än värre för att även hjulhusen fram bygger is. Jag vill också nämna att vi har fått ca 1m snö i November

Bild

2017 11 29, 10:58
Användare
Användare
Användarvisningsbild

Bilmodell: octavia 3, 2016 style 1,6 tdi 110, hatchback, edition110 paketet greentec 2wd 5vxl
och tidigare bilar Fabia 1,6 tdi 2014, Fabia 1,6 tdi scout 2011 och tre octavia 2005, 2007 1,9 2,0 tdi , 2010 1,6 tdi . > 45000 mil med skoda :)
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html
Kari T skrev:
Jag har tidigare berört att bilen är en smutsgris på sommarhalvåret och drar snö på bakstammen vintertid. Snön och isen har hittills inte vart ett jätteproblem då jag kunnat tina upp bilen i ett garage men är ett potentiellt problem på långresa i snöfall. Jag har öppna fälgar som bak bygger lite is av samma fenomen vilket är relativt lätt att skrapa bort med min isskrapa. Snön & snö som tinar lägger sig mellan baklucka och tak samt isar ner baklysen rätt ordentligt, man märker att det gnisslar lite när man öppnar baggaluckan. Knappen i baggaluckan frös igår då vatten från snön och isen inte hann torka upp den korta stund bilen var i garaget, tinade allt idag lite extra och nu funkar det igen. Inte riktigt bra för en vinterbil. Återkommer med detta efter mer erfarenhet. I övrigt är värmen bra i -20C grader och värmaren funkar riktigt bra. Elratten och värme i vindrutan är guld.

Kan nämna att kollegor med Passat Alltrack tycker dessa problem är än värre för att även hjulhusen fram bygger is. Jag vill också nämna att vi har fått ca 1m snö i November

Bild

Jäklar 1 meter snö redan, hur är skoterföret.
Är det puder eller har det satt ihop? var det Kiruna du bodde i.
Anledningen att jag valde fem ekrade fälgar i år var det som du nämnde, hoppas det fastnar mindre och är lättare att peta bort än dom gamla tät ekrade.
Baklucke fenomenet fenomenet känns igen på octavian också och tror det gäller alla kombi bilar.
.

2017 11 29, 11:40
Lärjunge

Min Sharan var klart bättre i avseendet nedisning. Jag har inte hunnit köra så mycket skoter men en fjälltur har jag vart på för 14 dagar sedan. Då var det lite snö och man fick köra försiktigt. Nu är det mer snö men den bär nog inte så bra. Jopp Sveriges nordligaste kommun är min hemvist

2017 11 29, 20:55
Lärjunge

I går hade vi extremväder här. -20C kallt och underkylt regn. Det la sig som pansar på bilarnas rutor. Överallt folk som stannat bilen och skrapade rutan. Men inte på min Superb, värmerutan fungerar perfekt 8-)

2017 12 08, 7:37
Användare
Användare
Användarvisningsbild

Bilmodell: Skoda Superb Combi 4x4 1.8 TSI -11
Med allt snack om testanläggningar uppe i Lappland bland renar och tomtar tycker man ju att de borde kunna lösa så att snövirvel inte ska vara ett problem.

Angående fälgarna får man väl påstå att du får skylla dig själv, snyggt men inte optimalt där du bor. :)

2017 12 09, 16:20
Lärjunge

Bilmodell: Skoda Superb elegans tdi 140 4x4 -12
Tycker att de är samma problem på sommaren när man kör på en torr grusväg. Anledningen till att de blir skit och snö på bakrutan är kanske att de jagar luftmotstånd så bilarna ska dra så lite bränsle som möjligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

2017 12 09, 17:22

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 497 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50  Nästa