Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2022 12 09, 17:21




Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Extraljus på Fabia 
Författare Meddelande
Forumets Mekaniker
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 06, 21:35
Inlägg: 462
Ort: Järna
Bilmodell: VW Golf Sportscombi 4Motion -14
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Jesper skrev:
Jo, det vore nåt. Kanske måste skaffa en rallybil till det dock... :P


Med stor risk att admin slår mig med piskan, men de tär det värt. Du har ju en rallybil, dock lätt omaskerad :lol:
Bild

_________________
VW Golf Sportscombi 2,0tdi 150hk 4Motion 2014
Skoda Pickup 2001 1,9D
Kan ha svårt att kolla PM, eftersom man får aldrig mail från forumet. Kollar istort sett bara via tapatalk....
Vill du nåt så maila.


2013 09 23, 21:44
Profil
Lärjunge
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 19, 16:52
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Hahaha! Jo, lite maskering finns det nog kvar att jobba på isf. :P Och kanske lite hjulupphängning. Skulle kunna tänka mig att höja laddtrycket en aning också, och lägga till en cylinder. Möjligen att gränsen går vid att dumpa stereon. Och jag gillar faktiskt de praktiska detaljerna i bagageutrymmet också, det får nog vara kvar, liksom baksätet. ;) Svårt bara att behålla den låga bränsleförbrukningen...

_________________
Fabia Combi Greenline -09


2013 09 23, 22:24
Profil
Lärjunge
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 19, 16:52
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Har dragit elen också nu! :D Tyvärr blev det en ful-lösning för dragningen mellan kupé och motorrum, men allt fungerar iaf som det ska. Skriver en guide om hur jag gick till väga i början av veckan, lite mycket med annat just nu.

Om nån känner för att dela med sig av idéer för hur man drar kablar genom torpedväggen får ni gärna titta in på stryrstrom-t97.html och skriva ett par rader... ;)

_________________
Fabia Combi Greenline -09


2013 09 29, 19:53
Profil
Lärjunge
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 19, 16:52
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Ok, dags att plita ner hur jag gjorde, medan jag kommer ihåg det... :P

Bild

Säkringsboxen var ganska lätt att få lös. Först bänder man loss locket precis som man gör för att komma åt säkringarna. Sen skruvar man bort de två skruvar som håller säkringsboxen på plats, det syns vilka det är. Under ratten sitter en skiva av cellplast som går att försiktigt lirka loss för att kunna komma åt underifrån. Försiktigt är nyckelordet, den är precis lika spröd som cellplast brukar vara... Därefter lirkar man ut säkringsboxen från sin plats mellan ventilationsrör och styrstag och annat. Inte svårt, men kräver lite labyrint-tänk.

Bild

Det tog en liten stund innan jag fattade att baksidan på boxen ska skjutas i sidled, inte bara snäppas lös... Det som ser ut som vanliga snäpplås måste ändå användas samtidigt som man skjuter på, och när man kommit till det här läget så måste man också bända locket förbi den lilla falsen på bortre kanten på lila plastbrickan.

Bild

På insidan av locket till säkringsdosan står det klart och tydligt vilken säkring som hör till helljuset, och i själva boxen finns även korresponderande siffror på baksidan (men inte på framsidan... ...iofs inte lika rörigt där). Känner mig plötsligt inte lika motarbetad längre. ;)

Bild

För säkerhets skull mäter jag förstås på de utmärkta sladdarna med helljuset av respektive på, och det stämmer - här kan man ta styrströmmen. Äntligen! :D

Bild

Blir dock en aning förvånad när pluskabeln visar sig vara den grön/vit-randiga, och den helvita är minus. De få ställen där jag under mina googlingar hittat beskrivningar så har det varit en vit kabel man har tagigt styrströmmen från, dessutom har jag för mig att vi på tekniken i 8:an fick lära oss att man brukar låta jord vara randig. Nåja, olika ställen att ta strömmen från ger väl olika färger på kablarna, och tekniken var ju förra milleniet så saker ändras, och så även mitt minne. Jag klipper.

Bild

Kabelsko fastklämd på ena avklippta sladdänden, gjort med riktig kabelskotång. Har aldrig lyckats nåt vidare med de där plåtbitarna man kan köpa för ett par tior på Claes Olsson, och vill inte gärna ha problem med glappkontakt i helljuset. :shock: Investerar därför gladeligen ett par hundringar i en riktig kabelskotång med stopp, ändamålsenliga käftar och utväxling. I andra änden av kabelskon ska andra änden av den nyavklippta sladden in, tillsammans med en sladd som ska till extraljusens on/off-knapp.

Bild

Ja, det blänker en aning (jag ska köpa en ny telefon med bättre kamera så snart bindningstiden gått ut på den här...), men med lite fantasi kan man se att alla tre sladdar nu är fastklämda.

Bild

Dags således att dra in styrströmskabeln från reläet in i kupén för att möta den nydragna sladden på andra sidan av on/off-knappen. Hittade en lovande genomföring, tyvärr på passagerarsidan, men det får duga.

Bild

Efter att ha tagit bort en likadan cellplastskiva under handskfacket som från förarsidan tittar jag upp efter min klarröda kabel. Njet. Nada. Noll. :?

Bild

Skruvar bort skyddskåpan under vindrutetorkarna för att få en bättre vy (svårt att se ordentligt då torkararmarna sitter kvar och de tillåter mig bara att glipa lite på plastkåpan). Ser ett litet ormbo med sladd. Det finns vissa hål och håligheter vidare från detta lilla utrymme, och de provas i tur och ordning med olika metoder och ingen framgång. Jag ger till slut upp. Tips mottages tacksamt.

Bild

Istället gör jag en fuling: drar sladden genom framflygeln och dörrlisten. (har inte bytt kabel, att den förra var röd och denna blå är för att jag nu tar en kortare väg och alltså inte behöver skarva - inte bara nackdelar med ful-hack)

Bild

Det här var ett test jag gjorde först för att se om det gick. Det syns tydligare på den här bilden hur jag menar.

Bild

Kabeln fasttejpad och dragen först längsmed och sedan genom listen. Man kan se en liten svart tejpfyrkant en tredjedel upp från tröskeln, det är där kabeln går genom listen och in bakom instrumentpanelen. Skar upp ett så litet hål som möjligt. Gummit är väldigt flexibelt så det krävs förvånansvärt litet hål innan man kan pressa genom sladden, trots att den kom med kabelsko förmonterad.

Bild

Testar att jordningen är god på det utvalda stället. Inte mycket till val egentligen dock... Kabelsatsen hade väldigt kort jord från lamporna, och det här var enda vettiga metallstället jag kunde hitta inom räckhåll. Nästa gång köper jag allt separat så jag kan dra kablarna dit jag vill... :P Nu funkar det ju bra, men jag stör mig på att jag var tvungen att slipa bort lite färg under skruvhuvudet för att ge blecken tillgång till ren plåt.

Bild

Pluspolen var en betydligt "renare" installation. Bara att skruva dit. :)

Bild

Kabelhärvan utlagd, snyggt och prydligt.

Bild

Har gjort ett litet kopplingsschema. Tycker det talar ganska väl för sig själv. Det spelar ingen roll här vilken av 85/86 som är plus eller jord. På en del reläer gör det det, men då står det på reläets lilla "interna" kopplingsschema att det innehåller en diod, och hur den är riktad.

Bild

Kablarna (mestadels) gömda under kanten.

Bild

Kabelhärvan inifrån - man kan se att den helt enkelt är uppfäst med buntband.

Bild

Borrade ett hål för on/off-knappen i det lilla sidofacket på förarsidan. Har aldrig nånsin använt det facket till nåt, så det är väl på tiden antar jag... :P Här ser man också en av de två skruvarna som höll säkringsboxen på plats, och att säkringsboxen är ihopsatt igen (syns inte så tydligt, men luckan på baksidan av boxen är tillbaka).

Bild

Knappen monterad, säkringsboxen tillbakamecklad och fastskruvad, locket tillbakasatt och cellplastskivan tillbakapillad. Blev riktigt bra om jag får säga det själv. :)

Bild

Varde ljus! :D

Testar ljusen mot en vägg, lite för nära för att få full förståelse, men det syns tydlig skillnad. Först halvljus, sen helljus,sen extraljus. Skillnaden syns ännu tydligare på väg.

Bild
Bild
Bild

_________________
Fabia Combi Greenline -09


Senast redigerad av Jesper 2013 10 03, 17:40, redigerad totalt 1 gång.



2013 10 03, 1:30
Profil
Lärjunge

Blev medlem: 2013 09 07, 21:17
Inlägg: 74
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Riktigt fin beskrivning! Tror du att du skulle kunna lägga upp en bild från sidan på bilen? Försöker övertyga frugan om extraljusens nödvändighet. Hon är tyvärr mer orolig för att bilen ska se ful ut än det faktum att jag riskerar att köra på diverse vilda djur när jag famlar fram i mörkret... (Xenon på helljus har jag fått godkänt + lagligt men inte monterat än)

På förra bilen gjorde jag så att jag köpte reparationskabel till säkringsboxen från VAG för att säkra av signalkabeln till reläet. Då får man in säkringen i orginalboxen :) (var för blåtandsmodul)
Är det inte som på äldre Skodor/VAG med gummigenomföringar i torpedväggen? Tittade aldrig själv då jag inte skulle in i motorrummet?


2013 10 03, 6:19
Profil
Lärjunge
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 19, 16:52
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Hej Bäverhanne, och tack för komplimangen. :)

Visst kan jag det. Just nu är min fru på väg hem från Luleå med den, hon har veckopendlat ett tag (men nu är det äntligen slut på det! :D), och när hon kommer hem lär det vara för mörkt. Men imorrn kan jag ta ett par bilder i fördelaktiga vinklar ;) och lägga upp dem.

Ja, angående genomföringen så är det kanske som du säger, jag är lite osäker... :? Den enda jag hittade var den jag beskrev ovan, och den lär väl gå igenom på nåt sätt, men inte så jag kan följa den. Sen måste ju den stora kabelhärvan från säkringsboxen ta sig ut till motorrummet, men jag har inte sett vart, så jag gissar att det är bakom motorn, eller kanske bakom batteriet. Och jag har heller ingen anledning att tro att den går raka vägen. När man är och kryper under ratten så kan man se att den vindlar sig iväg mot framflygeln och sedan försvinner den in bakom osorterat bråte som jag antar är viktigt till nåt... :P

P.S. Insåg att jag egentligen var lite för trött igår kväll/natt när jag skrev inlägget, så jag gjorde ett fel i kopplingsschemat, det ska inte vara 10A säkring, utan 15A: 10A var vad jag beräknade att kretsen skulle dra, så med lite marginal köpte jag ett färdigt kit m 15A säkring. Tror iofs inte det finns klenare kit, så jag kanske inte kunde välja mindre marginal, men så resonerade jag iaf. Ska göra om kopplingsschemat i em, och även passa på att skriva lite om hur man räknar ut hur man ska dimensionera sin krets. Stay tuned... ;) D.S.

_________________
Fabia Combi Greenline -09


2013 10 03, 17:23
Profil
Lärjunge

Blev medlem: 2013 09 07, 9:55
Inlägg: 8
Ort: Stockholm
Bilmodell: Octavia Elegance 1.8 TSi 160 DSG -10
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Snyggt!
Alltid trevligt med folk som delar med sig av hur de löser olika problem.

Vid extraljusmontaget jag gjort på min Octavia kunde jag dra styrströmskabeln till kupén genom det stora hålet i torpedväggen där kopplingspedalen normalt sitter.
Har alltså automat, vilket alltså underlättade en hel del :D

_________________
Octavia Elegance 1.8 TSi 160 DSG -10


2013 10 03, 21:28
Profil
Lärjunge
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 19, 16:52
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Tack Hagg42, alltid kul när nåt man gör blir uppskattat! :D

:!: Ja, det låter som att det skulle underlätta... :lol: Vi har manuell, men jag kan ju alltid kolla om det finns nån glipa kvar man kan utnyttja utan att riskera att kabeln nöts av. Vore ju riktigt bra om det gick! :)

Lite om att dimensionera kablaget till extraljus.

Vill först påpeka att jag inte är vare sig elektriker eller bilmekaniker, men hyfsat händig och fullt läskunnig. Det jag vet har jag tagit reda på på nätet, och jag brukar kolla upp så fler sidor - som ger ett tillförlitligt intryck - säger samma sak. Är du osäker, kolla med nån som vet.

Det här är huvudformlerna:

U=R I
P=U I

där

P är effekt i Watt (W)
U är spänning i Volt (V)
R är resistans i ohm (ohm)
I är strömstyrka i Ampere (A)

Så för en vanlig bil där spänningen är ca 12 V blir alltså P=12 x I, eller I=P/12
I exempelvis mitt fall: två extraljus om 55 W blir tillsammans 110 W, alltså blir I=110/12=~9,2 A, avrundat uppåt till 10 A

Om man bara tittar på den formeln kan det se ut som om strömstyrkan skulle sjunka om spänningen stiger, eftersom spänningen är i nämnaren. Det är fel. Formeln utgår från att allt är konstant. Och vad som egentligen händer om spänningen ökar är att även effekten gör det. Det hör samman med att U=R I då det enda som egentligen är konstant är resistansen. Så om spänningen varierar med generatorns belastning kommer strömstyrkan att följa med, och eftersom P=U I så innebär det att effekten kommer att variera ännu mer, då den är ett resultat av både strömstyrka och spänning. Med andra ord, om generatorn ger större spänning (kan ibland bli uppåt 14V) så kommer inte uteffekten att bli 55 W x2, utan betydligt mer (om den är 55 W vid 12 V så blir den vid 14 V ca 75 W), med en strömstyrka som är högre än beräknat (i detta exempel ca 11 A). Ingen enorm ökning, men det krävs lite överkapacitet av kablaget.

När du har räknat ut strömstyrkan och avrundat den uppåt kan du välja säkring. Välj en säkring som är i samma storleksordning som strömstyrkan, men ändå med god marginal större. För mina beräknade 10 A valde jag exempelvis en 15 A säkring. Hade jag räknat ut att det skulle bli 13 A hade jag klivit upp ytterligare ett steg till en 20 A säkring, så man inte skjuter säkringen varje gång motorn startar... ;) Men jag vill ju inte heller riskera att bränna en kabel, det kan i värsta fall sluta i totalt utbränd bil, så kliver du upp i säkring måste kablaget följa med.

Nedanstående tabell utgår från att du har 2-3m kopparkabel:

0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.

När man mäter längden på kabeln menar man hela längden från batteriets pluspol till jordpunkten. Alltså bara matarströmmen över ljusen, inte styrströmmen. Om man har väsentligt längre kablar än 3 m bör man gå upp en storlek. När kablar överbelastas blir de varma. Då ökar motståndet i kabeln, vilket alltså innebär att de blir ännu varmare, osv. Därför kan även måttlig överbelastning få stora konsekvenser. Fuska inte med kabeltjockleken.

Reläet bör överdimensioneras då det ibland kan utsättas för strömtoppar. Det kan iofs kablar och säkring också, men oftast "hinner de inte" påverkas av topparna, vilket reläet/-erna gör. De kan då bränna fast i slutet läge, vilket omöjliggör avstängning av extraljusen. Generellt brukar man säga att två ljus per relä är en tumregel. Har man tre ljus beror det på hur starka de är. Mina klena 55 W skulle nog kunna drivas 3 av ett relä, men kör man på 75 W el mer bör man ha 2 relä / 3 ljus. Sen finns det förstås olika saftiga reläer också. En tanke kan vara att reläerna bör vara typade för minst 4 ggr strömstyrkan. Detta har jag inget riktigt belägg för, men det är den känsla jag fått efter att ha sett hur kraftiga reläerna har varit som har rekommenderats till olika system.

Hoppas det här kan vara till nån hjälp för någon. :)

_________________
Fabia Combi Greenline -09


2013 10 03, 23:50
Profil
Lärjunge

Blev medlem: 2013 09 07, 21:17
Inlägg: 74
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Återigen klockren beskrivning! Pedagogiskt som tusan :)
Ang. avsäkringen, om jag inte är ute och cyklar så finns det fortfarande snabba och tröga säkringar (som hushållsproppar). Man kan då med fördel avsäkra som du skrev; Ett steg upp med en trög respektive två steg upp för en snabb. Gardering mot strömspikar etc. Kabelarean bör väljas (mycket bra lista) Efter den maximala belastningen man kan tänka sig att man får. Man kanske vill sätta dit ett till extraljus eller sätta i 100W lampor efter ett tag.
Säkringen i sin tur baseras på kabelarean då det är kabeln man vill skydda. Säkringen monteras alltid så nära strömkällan som det är möjligt.

Verkligen roligt att du tagit dig tid att kolla upp allting och delat med dig av det du tagit fram!


2013 10 04, 5:37
Profil
Lärjunge
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2013 09 19, 16:52
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Inlägg Re: Extraljus på Fabia
Hagg42, tack för tipset, men det verkar svårt att göra nåt av när det sitter en kopplingspedal där. Jag söker vidare.

Tack för berömmet Bäverhanne, det värmer. :) Och tack för förtydliganden och tillägg, alltid kul att lära sig nåt nytt. Känns också en aning skönt att nån med koll har kommenterat utan att såga mig, då tänker jag att jag inte har gjort nåt större misstag. ;)

De utlovade bilderna:

Bild
Bild

Det finns ett par närmre bilder också, men då min mobilkamera är rätt kass (och jag inte ids ladda batterierna på min riktiga... :roll: ) vet jag inte hur mycket de ger. Hör av dig om du vill jag ska lägga upp dem också.

_________________
Fabia Combi Greenline -09


2013 10 04, 16:44
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Forum style by ST Software.
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Våra villkor | Integritet | Cookie inställningar | Rapportera forumet