Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 26, 14:46

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Min nya Fabia 
Författare Meddelande
Lärjunge

Bilmodell: ev Octavia
Inlägg Min nya Fabia
Hej! :)
I går körde jag hem en ny Fabia 1,0 kombi 110 hkr med DSG7 aut.låda. Ilsket röd!
Mycket trevlig bil tycker jag. Fyller mina transportbehov gott och väl.
Lite trångt baksäte, men hur ofta har man 3 vuxna bak?
Stort bagageutrymme och rails på taket. Bra!
Med nya dubbdäck är den dock lite bullrig. Men man kan inte få allt…..Priset var helt ok för en ny bil.
Jag kör f.ö. högst 1000 mil/år.
Mycket pigg motor, bra drag om man trycker gasen i botten. Växlar omärkligt om man inte pressar den!
Lite erfarenheter från själva inköpet då
Innan köpet läste jag den bruksanvisning som ligger på nätet, och den är bra, men när jag började ifrågasätta skrivningarna i de garantivillkor som stod där, fick jag så småningom veta att det finns en annan version Nybilsgaranti 05 (bättre för kunden) som följer med vid köpet. Kolla detta! ;)
I samma bruksanvisning, sidan med dokumentation för fordonsöverlämnande, finns det en ruta där jag som kund skulle bekräfta att fordonet inte hade några fel när jag köpte det! När jag vägrade skriva på detta så slapp jag. Det är ju det man har garantin till – det finns ingen möjlighet att kolla alla funktioner när man hämtar ut bilen….
I övrigt fick jag bra information av säljarna och en bra genomgång när jag hämtade bilen. Fick min gamla mobiltel inkopplad - lätt som en plätt :shock:
Men man ska veta att: Fast det är minstingen i Skoda-familjen så har den massor med funktioner som standard, finesser som jag klarat mig bra utan under mina tidigare drygt 50 bilkörnings-år. 3 olika antispinnfunktioner :shock: Denna massa teknik gjorde att jag tvekade en hel del :roll:. Man misstänker ju att reparationskostnaderna skjuter i höjden.
Men det lär inte bli bättre om man väntar! Nu kunde man i alla fall välja bort en del förarstödsfunktioner som verkar bli standard i framtiden (kantlinjedetektering och liknande).
Så jag är, i alla fall just nu, en mycket nöjd Fabia-ägare! :D

2018 12 13, 18:30
Användare
Användare
Användarvisningsbild

Bilmodell: octavia 3, 2016 style 1,6 tdi 110, hatchback, edition110 paketet greentec 2wd 5vxl
och tidigare bilar Fabia 1,6 tdi 2014, Fabia 1,6 tdi scout 2011 och tre octavia 2005, 2007 1,9 2,0 tdi , 2010 1,6 tdi . > 45000 mil med skoda :)
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html
Inlägg Re: Min nya Fabia
SvEsson skrev:
Hej! :)
I går körde jag hem en ny Fabia 1,0 kombi 110 hkr med DSG7 aut.låda. Ilsket röd!
Mycket trevlig bil tycker jag. Fyller mina transportbehov gott och väl.
Lite trångt baksäte, men hur ofta har man 3 vuxna bak?
Stort bagageutrymme och rails på taket. Bra!
Med nya dubbdäck är den dock lite bullrig. Men man kan inte få allt…..Priset var helt ok för en ny bil.
Jag kör f.ö. högst 1000 mil/år.
Mycket pigg motor, bra drag om man trycker gasen i botten. Växlar omärkligt om man inte pressar den!
Lite erfarenheter från själva inköpet då
Innan köpet läste jag den bruksanvisning som ligger på nätet, och den är bra, men när jag började ifrågasätta skrivningarna i de garantivillkor som stod där, fick jag så småningom veta att det finns en annan version Nybilsgaranti 05 (bättre för kunden) som följer med vid köpet. Kolla detta! ;)
I samma bruksanvisning, sidan med dokumentation för fordonsöverlämnande, finns det en ruta där jag som kund skulle bekräfta att fordonet inte hade några fel när jag köpte det! När jag vägrade skriva på detta så slapp jag. Det är ju det man har garantin till – det finns ingen möjlighet att kolla alla funktioner när man hämtar ut bilen….
I övrigt fick jag bra information av säljarna och en bra genomgång när jag hämtade bilen. Fick min gamla mobiltel inkopplad - lätt som en plätt :shock:
Men man ska veta att: Fast det är minstingen i Skoda-familjen så har den massor med funktioner som standard, finesser som jag klarat mig bra utan under mina tidigare drygt 50 bilkörnings-år. 3 olika antispinnfunktioner :shock: Denna massa teknik gjorde att jag tvekade en hel del :roll:. Man misstänker ju att reparationskostnaderna skjuter i höjden.
Men det lär inte bli bättre om man väntar! Nu kunde man i alla fall välja bort en del förarstödsfunktioner som verkar bli standard i framtiden (kantlinjedetektering och liknande).
Så jag är, i alla fall just nu, en mycket nöjd Fabia-ägare! :D

Grattis till en trevlig liten stor bil.
Du får väl lägga in lite kommentarer när du kört ett tag.
Lilla an är en rapp och trevlig motor.

2018 12 14, 14:48
V.I.P
Användarvisningsbild

Bilmodell: Skoda Octavia Scout
Silver metallic
2,0 TDI DSG7
2018
Grattis till en jättetrevlig liten bil, hoppas du kommer bli nöjd som ägare.

2018 12 16, 14:03
Lärjunge

Bilmodell: ev Octavia
Helt nöjd fortfarande
Efter en resa på drygt 100 mil i helgen. Varav 10 mil med litet flyttsläp.
Drog 8,0 l/100 km när jag drog släpet (enl färddatorn). Annars 5,3 vid körning 70-90, lite mer vid ren motorvägskörning. Verklig förbrukning 6,2 blandad körning, tycker jag är bra med dubbdäck.
DSG-lådan är RIKTIGT bra. Funkar fint ihop med 110 hästars turbomotorn. Drar bra på 7:an, växlar sällan i landsvägsfart. Fullt tillräckliga fartresurser! Mycket bra drag vid omkörningar.
En liten egenhet med aut-lådan är dock att den lägger på rätt mycket kraft vid start, vilket gör att den spinner loss ett ögonblick när man startar i backe på halt underlag eller lösgrus. Men sen går antispinn in och bromsar lite så man kommer igång. Inget problem! Tyvärr går det inte att starta manuellt på annan växel än 1:an.
Kupévärmen är ingen höjdare, men väntat pga den lilla motorn. Finns ju ett skäl till att man sätter i bensinvärmare i de dyrare modellerna.
Lite extrautr har jag. Backkamera, stänkskydd bakom alla hjul samt comfortpaketet som försäljaren övertalade mig att ta med. Men rätt bra ändå. Använt farthållaren en del, funkar bra!

2019 03 05, 10:13

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]